keskiviikko 7. lokakuuta 2015

Onnekkaita olemme kaikki


”Täällä on niin ihana tuoksu! Oot kyl onnekas, kun oot täällä töissä.”

Jos pelkän tuoksun perusteella lähdetään liikkeelle, niin onnekas olen ainoastaan silloin, kun lomalta palattuani uudelleen henkiin herännyt hajuaistini ymmärtää mitä kaikki asiakkaat hokevat. Todellisuus kuitenkin on, siis kun onnekkuudesta puhutaan, että ei sitä tiedä millainen kultakimpale on käsissä ennen kuin se viedään sinulta pois. Ihmisen on helpompi sortua luettelemaan niitä asioita joita ei ole kuin huomaamaan mistä kaikesta saisi olla kiitollinen. Ihan nyt juuri tällä hetkellä.

Sitä ei kaikki tiedä, että meillä teet tulee suoraan tuottajamaista tänne Vantaalle, jotka sitten jopa yli 30 vuoden vanhoilla talon resepteillä maustetaan itse. Pakkaaminen tapahtuu myös samoissa tiloissa- erikoisteelaaduissa ja hätätilanteissa joskus ihan käsinkin. En liiemmin nauti taloudesta tai politiikasta puhumisesta, mutta asia jonka olen huomannut viime aikoina on, että yhä enemmän (tee)yritys siirtää tuotantonsa toiseen maahan edullisemman työvoiman vuoksi, mutta silti pitämällä hinnat samoina. Niin hitsit vieköön, täällä samat koneet ja työntekijät pyörivät päivästä toiseen!

Pari vuotta sitten, kun olin ehtinyt olla vasta muutaman kuukauden täällä töissä, minua pyydettiin Ylen ohjelmaan puhumaan nuorisotyöttömyydestä. Maahanmuuttajataustaisena koin työnhaun olevan raskaampaa kuin kantaväestöön kuuluvalla, sillä oli tunne, että työnantajat tuijottavat nimeäni enemmän kuin ansioluetteloni loppuosaa. Seuraavana päivänä töihin tullessani, toimitusjohtajamme oli ulko-ovella vastassa ja hän tokaisi: ”En mä Jaleh katso nimeä tai mistä toinen on kotoisin vaan sitä mitä pystytään omalla osaamisella tuomaan tähän yritykseen”.

Kyllä, olen onnekas. Ja ihan hemmetin kiitollinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti